Zijn film MIRAI was de eerste niet-Ghibli anime film die een Oscar nominatie kreeg, en won als ‘Beste onafhankelijke animatiefilm’ bij de Annie Awards. Zijn nieuwe film BELLE is geselecteerd voor Cannes 2021. Wie is Mamoru Hosoda, de regisseur van deze films?
Dit is een oud artikel waar ik graag nieuw leven in wil blazen. Ik wil aandacht geven aan verschillende bekende en minder bekende namen in de anime industrie. We kennen allemaal hun naam. Je kunt hun informatie ook opzoeken op Wikipedia, maar ik wil ze op deze manier graag in de schijnwerpers zetten.
Ik begin bij Mamoru Hosoda, de regisseur van onder meer Summer Wars, MIRAI en BELLE.
Wie is de volgende Miyazaki?
Er lijkt een zoektocht te zijn naar de ‘volgende Hayao Miyazaki’, de regisseur die ongetwijfeld ooit met pensioen zal gaan. Dat is echter een onmogelijke zoektocht. Niemand heeft het gat op kunnen vullen die andere meesters zoals Isao Takahata en Satoshi Kon, die helaas beide niet meer onder ons zijn. Dat geldt ook voor de levende legende Miyazaki. Tenminste, zo zie ik dat. Er is maar één Hayao Miyazaki.
Ondanks het succes van Your Name en Weathering With You, zie ik Makoto Shinkai niet als de grote opvolger. Zelfs zijn Miyazaki tribuut kan mijn mening daarover niet veranderen. Ik ben zijn grootste fan, maar qua thema’s is zijn werk te verschillend.
In plaats daarvan, kunnen andere regisseurs niets anders dan in hun voetsporen treden door hun eigen unieke talent te gebruiken. Behalve Shinkai, zijn er nog meer fantastische regisseurs die de aandacht verdienen.
Eén daarvan is Mamoru Hosoda. Is hij een waardige opvolger?
Bekendste films van Mamoru Hosoda
- Digimon: The Movie (2000);
- One Piece: Baron Omatsuri and the Secret Island (2005);
- The Girl Who Leapt Through Time (2006);
- Summer Wars (2009);
- Wolf Children (2012);
- The Boy and the Beast (2015);
- MIRAI (2018);
- BELLE (2021);
Mamoru Hosoda zou Howl’s Moving Castle regisseren.
De regisseur is geboren op 19 september 1967 in Kamiichi. Mamoru Hosoda werd geïnspireerd door Hayao Miyazaki’s The Castle of Cagliostro om een animator te worden. Hij begint zijn carrière bij Toei Animation en krijgt daar de nodige ervaring en vaardigheden. Hosoda krijgt bekendheid dankzij Digimon: The Movie, de eerste film die hij regisseert. Producer Toshio Suzuki benadert hem dan om de film Howl’s Moving Castle te regisseren. Een grote kans om bij Studio Ghibli te komen werken!
Het lot besluit echter anders. Meningsverschillen tussen hem en Miyazaki zijn te groot, waardoor Hosoda uiteindelijk het project verlaat. Hij keert terug bij Toei en regiseert daar One Piece: Omatsuri and the Secret Island (2005).
Hosoda gaat vervolgens naar studio Madhouse, waar hij zijn eerste films maakt. The Girl Who Leapt Through Time (2006) en Summer Wars (2009). Daarna creëert hij zijn eigen animatiestudio, Studio Chizu.
ADVERTENTIE
Mamoru Hosoda verbind realiteit en fictie
Wanneer je de films van Mamoru Hosoda kijkt, zul je merken dat ze vaak de echte wereld met een andere verbinden. Het heden en de toekomst in The Girl Who Leapt Through Time. De digitale wereld in Summer Wars. Of de fantasiewereld in The Boy and the Beast.
Met deze fantasie-elementen, onderzoekt hij realistische aspecten uit het leven. Vaak haalt hij inspiratie uit izjn eigen leven. Voor MIRAI is zijn zoon de grootste bron van inspiratie. Hij was erg jaloers op de aandacht die zijn jonge zusje kreeg. Mamoru was daardoor nieuwsgierig naar deze emoties, en maakte daarom het hoofdpersonage van de film een 4-jarige.
Zijn films hebben altijd een centraal thema en zijn karakter gedreven, waarbij de ontwikkeling van het hoofdpersonage wordt blootgelegd. Waarom doen ze wat ze doen? Wat brengt ze op een beter pad? Hoe worden ze een beter persoon?
Oneerlijke strijd
Zoals gezegd is Hayao Miyazaki niet makkelijk te vervangen. Dat moeten we denk ik ook niet willen. Het is niet eerlijk om regisseurs zoals Makoto Shinkai of Mamoru Hosoda te vergelijken. Ze hebben allemaal hun eigen stijl en visie.
Door de combinatie van realiteit en fictie, raken de films van Mamoru Hosoda vaak persoonlijker. Het zijn mooie verhalen over groeien en volwassen worden. Over relaties tussen mensen, en tijdloze connecties.
Dat was het weer!
Vond jij dit leuk? Het grootste compliment is een fooi! Deze website draait op passie en plezier, maar het onderhouden van een website kost geld. Dankzij jouw bijdrage kunnen we Animeazing.nl elke dag ietsje beter maken. Dankjewel o((>ω< ))o
Like onze Facebook pagina of volg ons Twitter.
Wil je nog iets kwijt? Reageer hier beneden!
Wil je iets kwijt?