Eén woord te veel en je verklapt meteen wat The Promised Neverland goed maakt. Sfeervol, bloedstollend spannend en het zet je aan het denken. Zoek geen informatie op of lees een recensie over deze serie, maar ga gelijk kijken. Kom daarna terug om dit te lezen!
Ik ben van mening dat een anime in de eerste aflevering al de juiste indruk moet maken. Als de eerste aflevering niet interessant is, heeft het geen zin om verder te kijken. But damn, this show nailed it.
The Promised Neverland speelt zich af in een weeshuis vol vrolijke kinderen. Emma, Ray en Norman zijn de drie oudste en slimste kinderen in het tehuis. Emma is fysiek de beste van de drie, terwijl Ray en Norman het intelligentst zijn. Ze hebben het goed en zijn gelukkig, vooral Emma is het zonnetje in huis. Net als in elk tehuis worden de kinderen uiteindelijk geadopteerd. Ze hebben geen flauw benul welk duisternis er schuilgaat achter de muren die ze veilig houden.
De serie is geproduceerd door CloverWorks, een vrij nieuwe studio onder regie van Mamoru Kanbe (Elfen Lied). Gebaseerd op de gelijknamige manga, in het Japans Yakusho no Neverland, van Kaiu Shirai (verhaal) en Posuka Demizu (art).
Kijk het met zo min mogelijk spoilers!
Dat is alles wat ik kan vertellen over deze serie. Dat is alles wat je moet weten, want de grootste kracht zit hem in de verrassende plot twists. Je weet eerst niets en dat maakt de onthullingen duizendmaal meer choquerend.
Oké, nog één hint voor wat deze serie werkelijk is: zie het als een escape room, maar met gruwelijke consequenties als het niet lukt om te ontsnappen. Alleen, in die escape room zitten kinderen gevangen van niet ouder dan 12 jaar. Bereid je dus voor op een indrukwekkende thriller.
De serie is niet perfect, maar ik zat tot de laatste aflevering op het puntje van mijn stoel. Sterker nog, na vier afleveringen kon ik het niet meer aan! Ik greep de manga en ik had in een mum van tijd alles gelezen. Misschien niet zo slim, maar ook toen ik de loop van het verhaal wist bleef de anime spannend. Dat is een uitstekende prestatie!
Subliem ‘camerawerk’
Waar ik wel over kan vertellen, zonder het verhaal te verklappen, is de productie. Er is alles aan gedaan om de serie zo spannend mogelijk te maken en de animatie is daarin een belangrijke factor. Of eigenlijk moet ik zeggen ‘camerawerk’. Er worden veel technieken gebruikt uit traditionele thrillers en horrorfilms met echte camera’s.
Personages worden heel vaak vanuit een perspectief in beeld gebracht, die je het constante gevoel geeft dat ze worden in de gaten gehouden. In de context van de serie is dat doodeng en super effectief. De serie heeft mij een aantal keer flink laten schrikken.
Ook de soundtrack door Takahiro Obata is erg sfeervol en passend. Daarnaast is de intro, ‘Touch Off’ door UVERworld, één van mijn favorieten dit seizoen. Heel cool en catchy.
(tekst gaat hierna verder)
Stof tot nadenken!
Dit is geen onschuldige serie over weeskinderen. Het is een psychologische thriller die niet alleen flinke spanning geeft, maar ook stof tot nadenken. Ik kan er niet zo veel over zeggen, maar het laat je reflecteren over hoe wij als mensen tegenwoordig leven.
Waar wacht je nog op? Je kunt de anime bijvoorbeeld zien op Crunchyroll via een VPN verbinding.
Wil je iets kwijt?