Promare recensie header

PROMARE vlamt met ongeremde animatie en energie

,
Promare recensie header

Is het jou ook opgevallen? Niet te geloven. Er zijn dit jaar al zo veel nieuwe films in de bioscoop verschenen. Deze zomer alleen al waren er drie releases. En dan heb ik het niet over zomaar films. Nee, ik heb het over anime films! Is dat niet tof? Nu volgt de vierde release: PROMARE. Ik heb hem gezien en als je het mij vraagt, is het de beste film van deze zomer tot nu toe.

Als je dacht dat MY HERO ACADEMIA voor spektakel kon zorgen, dan heb je nog niet alles gezien. Eerlijk. Ik werd door PROMARE weggeblazen. De eerste bioscoopfilm van Studio Trigger is een explosie van expressiviteit, visuele humor en energie. Hieraan kun je het werk van innovatieve regisseur Hiroyuki Imaishi altijd herkennen. Het begon al met GURREN LAGAN en KILL LA KILL. (die ik beiden nog steeds moet kijken *schaam*). Hoewel de producties van Trigger later door verschillende regisseurs wordt geleid, is het opvallend dat Imaishi de verantwoordelijkheid voor de grote sprongen zelf neemt. Dat belooft nog wat voor de toekomst.

En wie heb je nog meer nodig om jouw film een energie boost te geven? Misschien Hiroyuki Sawano erbij halen. Hij is een van mijn favoriete composers, maar eigenlijk moet ik je waarschuwen. Jij zit straks ook rockend deze film te kijken. Wel toepasselijk voor een film waarin de animatie één groot spektakel is.

Oh, maar voordat ik PROMARE verder de hemel in ga prijzen, laat ik eerst meer vertellen over de film zelf.

Waar gaat PROMARE over?

Dertig jaar geleden bleken mensen plotseling spontaan te kunnen ontvlammen. Tokyo, San Fransisco, Parijs… overal gebeurde het en het leidde tot de verwoesting van de wereld. Men herinnert zich die gebeurtenissen als de ‘Great World Blaze’. Nu is er een nieuwe maatschappij verrezen die moet leven met het feit dat sommige mensen pyrokinetische krachten beschikken. Helaas zijn er terroristen die deze nieuwe krachten gebruiken om angst te zaaien. Dat is de realiteit in de stad Promepolis.

PROMARE volgt een speciale brandweereenheid, genaamd Burning Rescue, die graag in actie komt om de branden te blussen. In het bijzonder Garo Thymos. Hij is uit zijn brandende huis gered door Kray Foresight, nu gouverneur van de stad. Garo doet graag iets voor hem terug.

Als een beruchte terrorismegroep weer eens voor onheil zorgt in de stad, rukt Burning Rescue uit om de brand te blussen. Ze weten de terroristen te vangen, maar ontketenen zo een golf van onthullingen. Ze komen achter waarheden waar Garo en zijn team niets van afwisten.

Intrigerende inleiding geeft context vóór de actie

Wat ik al geniaal vind, is de inleiding van de film. Die lijkt op zo’n jaaroverzicht van het journaal waarin alle belangrijke gebeurtenissen uit dat jaar voorbijkomen. Alleen gaat het dan hier om een periode van 30 jaar. In luttele minuten krijg je in één keer alle serieuze informatie die nodig is voor de context van de actie. Nadat dit uit de weg is, verschijnt de filmtitel (lees: de echte actie begint).

Natuurlijk wordt er tussen de actiescènes door via dialoog meer informatie losgelaten over bijvoorbeeld de motivaties van personages. Gelukkig maar, want op die manier blijft er toch orde in al die chaos.

Acties van personages vertellen veel

Er is een scène die ik niet kan vergeten. PROMARE spendeert niet veel tijd aan de introductie van de personages. De film laat zien dat dit helemaal niet nodig is. Wat je doet is wie je bent. Deze scene is daar een voorbeeld van en focust zich op het hoofdpersonage. Garo Thymos is het excentrieke lid van de Burning Rescue. Hij houdt er van om te poseren, zelfs wanneer de nood hoog is. En als hij een reddingsactie doet is dat vrij roekeloos. Een totale idioot zou je zeggen. Wel eentje met het hart op de juiste plek.

Er komt een moment waarop hij geconfronteerd wordt met de lelijke waarheid achter de persoon waar hij naar opkeek. Zoals je verwacht, stormt hij weg. Je zou het ook begrijpen als hij naar die persoon toe zou gaan om hem op zijn minst de huid vol te schelden. Maar de scene schakelt over naar een ander beeld. Hij is gestopt bij een groot meer om daar zijn hoofd te koelen. Je weet precies over welke scène ik praat, wanneer je de film gezien hebt.

Ik vond dit een geweldige scène. Een impactvolle scène want je leert ook die andere kant van de idioot kennen. Toen was ik al helemaal verkocht aan de film.

PROMARE is meer dan een actie spektakel

Wist je dat ik nu pas de eerste 30 minuten van PROMARE besproken heb? Ik kan er nog zo veel over kwijt…maar dat doe ik toch maar niet ;).

Ik heb ontzettend veel genoten van de film en ik kan je verzekeren dat ik hem nog een keer zal kijken. Voor de liefhebber van animatie, zoals ik, is dit een film waar de ogen van zullen smullen. Er zijn zo veel details in de film verstopt. Ik heb vast nog wel iets gemist. Ik heb ook veel moeten lachen om de vele grappen in de film. Van begin tot eind is PROMARE een waanzinnig goede film.

PROMARE is vanaf 20 augustus 2020 te zien in de bioscoop.

Trailer

Dit was het weer!