In 2017 vroeg ik mij al af of de populariteit van Japanse tekenfilms kan groeien. Inmiddels zijn we zeven jaar verder sinds ik de oorspronkelijke versie van dit artikel schreef. Toen was mijn vraag: “kan anime mainstream worden?”. Als anime de populairste interesse is op de bekendste datingapp, dan is nu een goed moment om hier weer bij stil te staan. Is anime mainstream geworden?
In samenwerking met Heroes Made in Asia keer ik weer terug naar deze uiterst boeiende vraag. Ook kreeg ik onlangs een mail waarin gevraagd wordt naar de populariteit van anime in Nederland. Omdat je op dit artikel hebt geklikt, wil je graag een antwoord op deze vraag. Laten we dus samen hierin duiken.
Populariteit van Japanse tekenfilms groter dan ooit
De populariteit van anime groeit gestaag. Voor zover ik weet zijn er nog weinig goede onderzoeken gedaan waar je specifieke kijkcijfers uit kunt halen. Althans, niet waar ik openbaar bij kan. Wel kan ik kijken naar de statistieken van evenementen waar anime fans graag naar toe gaan: conventies!
Heroes Made in Asia is een tweedaags evenement dat dit jaar plaatsvond op 24 en 25 februari in Gorinchem.
De Belgische variant wordt gehouden in Brussels Expo en ontvangt twee keer per jaar meer dan 70.000 bezoekers verspreid over 3 dagen.
Tekst gaat verder na de afbeelding.
Wat kun je doen tijdens Heroes Made in Asia?
Tijdens het evenement kunnen fans van Aziatische popcultuur even ontsnappen aan de dagelijkse sleur.
Het is een groot evenement waar van alles te doen is voor fans van anime, manga, K-pop en games. Cosplay is daarnaast één van de belangrijkste factoren. Er worden diverse cosplay wedstrijden en voorstellingen georganiseerd.
- Asian Market: koop merchandise, t-shirts en posters van je favoriete anime personages.
- Food Market: geniet van sushi, ramen en okonomiyaki.
- Workshops en demonstraties over manga tekenen, cosplay en martial arts.
- Ontmoet de stemactrice van Yuta Okkotsu (Jujutsu Kaisen 0), Kayleigh McKee.
- En Michaela Jill Murphy, de stem van Toph (Avatar: The Last Airbender).
- En de stemacteur van Master Roshi in Dragon Ball Z en Dragon Ball Super, Mike Farland!
In 2025 verhuist Heroes Made in Asia naar de Jaarbeurs in Utrecht.
Waardoor is anime populairder dan ooit?
Dat komt door het internet! Millennials zijn opgegroeid met series als Pokémon, Dragon Ball Z en Digimon. Ook series die minder duidelijk zijn zoals Nils Holgersson, Alfred Jodocus Kwak en Heidi zijn voor mensen uit mijn generatie (ik ben geboren in 1991) een bron van nostalgie. Maar dit is niet het enige.
Anime is toegankelijker geworden dankzij de komst van het internet. Tussen 1995 en 2009 had je de eerste sociale media zoals MSN Groups en natuurlijk Hyves. Daar kon je fans van je favoriete anime ontmoeten zonder daarvoor de deur uit te gaan. Je was ineens niet meer de enige. Bovendien, je kreeg daar kijktips.
En Google kwam. Wanneer je latere seizoenen wou kijken van bijvoorbeeld Dragon Ball Z, dan kon je gaan Googelen en kwam je uit op websites waar je afleveringen gratis kon kijken. Op YouTube of andere streamingssites. Niet altijd legaal, maar als tiener had je daar geen boodschap aan. Je kon je favoriete tekenfilm verder kijken. Daar draaide het allemaal om.
Maakt Netflix anime mainstream?
In 2009 werd de eerste legale anime streamingdienst opgericht. Dat is niet Netflix, maar Crunchyroll. Daarvoor was het een illegaal platform net als alle andere in anime gespecialiseerde streamingssites. Dit is in mijn ogen één van de grootste mijlpalen in de geschiedenis van de anime community.
In 2017 vierde Crunchyroll dat het platform 1 miljoen gebruikers had. Inmiddels is dat aantal veel meer. Crunchyroll is dé anime streamingdienst. Maar de bekendere streamingdiensten haken in op de trend.
Tegenwoordig kun je anime ook vinden op Disney+ en Netflix. De manier waarop de mainstream streamingdiensten anime promoten zorgt vaak voor frustraties in de community, maar het is nu dé plek waar de minder die-hard fans ervan kunnen genieten. Op Netflix staat bijvoorbeeld het grootste aanbod Ghibli-films. Je kunt gerust zeggen dat het platform anime mainstream maakt.
Tekst gaat verder na de afbeelding.
Wat is mainstream?
“Mainstream is een term waarmee activiteiten aanduidt die voor een grote massa mensen interessant zijn en die overduidelijk aanwezig zijn in de maatschappij.” zegt Wikipedia.
Justin Sevakis schrijft in een AnimeNewsNetwork artikel:
“We zijn zo ver van het pad af, dat ik niet eens meer weet waar het pad is. Ik kan geen andere gevestigde subcultuur bedenken, die zo stilletjes is geabsorbeerd in de grote, multinationale mediabedrijven,”
Meer anime in de bioscoop
Als Animeazing redacteur merk ik dat er tegenwoordig veel anime bioscoop verschijnt. In het begin moest ik voor de Anime Bioscoop Agenda actief gaan zoeken naar vertoningen die dan op één hand te tellen waren. Nu zou het bijhouden van anime bioscoopvertoningen in Nederland meer tijd kosten dan het schrijven van blogs.
Nu is dat een anekdote. Voor de cijfernerds heb ik wel wat recente gegevens gevonden.
The Boy and the Heron draait op het moment van schrijven al vijf weken in de bioscoop. Volgens BoxofficeNL heeft die film tot nu toe 1,3 miljoen euro opgebracht. Bezoekersaantal is nog niet bekend.
One Piece Red kwam uit in 2022 en bracht ruim 200.000 euro op. De film draaide toen slechts twee weken in een beperkt aantal bioscopen. Toch zagen bijna 20.000 bezoekers de film. One Piece is de langstlopende manga en anime franchise die in ons land ook steeds populairder wordt.
Cosplay en conventies gaan hand in hand
Conventies zoals Heroes Made in Asia zijn populair bij cosplayers. Het fenomeen cosplay begon op Amerikaanse conventies, maar is groot geworden in Japan. Dankzij het internet is cosplay overgewaaid naar de rest van de wereld.
Mensen kunnen creatief losgaan om de beste kostuums te maken. De meeste cosplayers steken veel tijd, geld en vaardigheden om hun favoriete anime karakter uit te beelden.
Ik schreef in 2022 een verslag van mijn bezoek aan Heroes Made in Asia dat jaar.
Tekst gaat verder na de afbeelding.
Japanse tekenfilms zijn een inspiratiebron voor artiesten
Anime en manga hebben een unieke, maar herkenbare stijl van storytelling. Jonge artiesten laten zich hier sterk door inspireren. Op conventies staan veel artiesten met een kraam om hun tekeningen, zelfgemaakte figuurtjes en andere prachtige creaties te verkopen. Geïnspireerd door de kleurrijke anime werelden.
Anime populairste interesse op Tinder
Nog iets wat mij is opgevallen toen ik mij voor dit artikel ging verdiepen in dit onderwerp. De grootste datingapp ter wereld geeft aan dat anime en manga de meest voorkomende interesse is onder hun gebruikers.
Anime fans durven nu eerlijker uit te komen voor hun interesses. Mede dankzij de populariteit van anime op popcultuur conventies en online.
Ik weet uit ervaring dat opgroeien met anime als je grootste interesse een eenzame hobby kan zijn. Tekenfilms kijken werd al gauw gezien als kinderachtig. In Nederland worden tekenfilms geassocieerd met kinderprogramma’s.
In Japan zijn tekenfilms en andere visuele media zoals strips geaccepteerd voor alle leeftijden. Gelukkig gaan we hier in het Westen dat ook inzien.
En internet helpt anime fans elkaar te ontmoeten. Daten hoort daar kennelijk ook bij!
Is anime mainstream geworden?
Ja, in die zin dat niches zoals anime mainstream zijn geworden. Dit is een voorzichtige conclusie die ik durf te maken.
Kleine hobby’s zoals het lezen van stripboeken en kijken van tekenfilms op een volwassen leeftijd zijn genormaliseerd dankzij internet. Offline kunnen ze elkaar ontmoeten op beurzen en conventies. Je hoeft je daar niet voor te schamen.
Millenials die nu volwassen zijn nemen dan hun kinderen mee. Tieners met dezelfde interesses vinden elkaar online en offline. De cirkel wordt daarmee rond en zullen er meer jongeren, die nu opgroeien, later hun nostalgie halen uit anime zoals One Piece en Bleach. Want ja, Japanse tekenfilms zijn populairder dan ooit!
Wil je iets kwijt?