“OSHI NO KO” volgt het verhaal van popster Ai Hoshino en de mensen wiens leven door zijn beïnvloed. Japanse idolen zoals zij hebben miljoenen fans. Ook buiten Japan worden ze steeds populairder. Mede dankzij anime natuurlijk. Ook dit is een serie over Japanse idols, maar heeft een hele unieke twist. Voor mij kwam het als een verrassing dat de anime uitgroeide tot hét fenomeen van dit voorjaar.
Ik zou de anime bijna links laten liggen. Pas toen ik enthousiaste berichten zag op social media, liet ik me verleiden om de eerste aflevering te kijken. Die duurt wel anderhalf uur. Een bewuste keuze van de makers – daar kom ik op terug. Nu ben ik blij dat ik het gekeken heb. Ik ben omver geblazen.
Mind blown ????
Het introlied “Idol” van Yoasobi stond in de top 10 van Billboard. Verdiend, want het is gewoon een geweldige song. Maar het laat ook zien hoe populair OSHI NO KO is geworden. Sommigen durven het zelfs de “anime van het jaar” te noemen. Is dat overdreven of zit daar toch waarheid in?
Wat is OSHI NO KO?
Ai Hoshino is een rijzende popster van 16 jaar. De wereld is onder de indruk van idolgroep B Komachi, waar zij het middelpunt van is. Maar iedereen is bezorgd wanneer ze pauze neemt om gezondheidsredenen. Als enorme fan van AI, is gyneacoloog Gorou Amemiya verbaasd wanneer ze in zijn ziekenhuis verschijnt. Ze blijkt niet ziek, maar zwanger te zijn. Dokter Amemiya belooft aan Ai dat hij voor haar veiligheid zal zorgen. Deze ontmoeting krijgt echter een schokkende wending.
Oorspronkelijk is OSHI NO KO een manga van Aka Akasaka (Kaguya-sama Love Is War), met illustraties door Mengo Yokoyari (Skum’s Wish). Het was de meest besproken anime van het afgelopen seizoen.
Natuurlijk heb ik de serie ook gekeken, dus ik zal proberen vertellen wat deze serie zo goed maakt, zonder spoilers te geven. Ik kan de spoilers niet helemaal vermijden, dus als je nu al overtuigd bent: OSHI NO KO is te streamen op HIDIVE!
Trigger Warning: deze serie gaat over onderwerpen als pesten, online haat en zelfmoord. Zit je zelf niet lekker in je vel? Praat met iemand of bel 0800-0113!
Meer dan een idol show!
Voor het succes van OSHI NO KO moesten er risico’s worden genomen. Het is de eerste keer dat een tv anime met een aflevering komt van anderhalf uur. Gewoonlijk duurt een aflevering van een serie ongeveer 30 minuten. Speciale afleveringen komen meestal later, als onderdeel van de marketing strategie om meer kijkers te trekken. Extra’s bij de manga of light novel, bioscoopfilms… als je langer anime kijkt, weet je waar ik het over heb. Nu is alles anders. Het zou mij niets verbazen als dit een trendsetter is, en er meerdere series zullen komen die dit doen.
Ook komt het niet heel vaak voor dat een anime actuele maatschappelijke problemen aanhaalt. Zeker niet op de directe manier zoals OSHI NO KO het doet. Dat alleen al maakt het voor mij zo’n fascinerende serie. En terwijl ik in eerste instantie niet van plan was om deze serie te kijken. Ik ben niet zo dol op anime over Japanse idols. Maar ik kan je vertellen dat dit niet zo’n anime is!
OSHI NO KO schuwt waarheid niet
De Japanse entertainment industrie is lang niet zo vrolijk en rooskleurig dan het zich voordoet. Dit is een feit waar ik mij van bewust ben, sinds ik de anime industrie en alles eromheen volg. Persoonlijk ben ik geen fan van idol groepen. Maar ik luister veel naar Japanse popmuziek. Dan kan je moeilijk om namen als AKB48, Babymetal en Morning Musume heen.
Dus ik ben mij ook bewust van diverse incidenten waarbij populaire artiesten belaagd werden door haatberichten online. Cyberpesten is ook een groot probleem in Japan en je ontkomt daar niet aan als je beroemd bent. Sterker nog, dan ben je een groter doelwit.
Wat mij in het bijzonder is bijgebleven, is de zelfmoord van “Terrace House”-deelneemster Hana Kimuro in 2020. Door een incident tijdens de Japanse realityshow, ontving ze talloze haatberichten en doodsbedreigingen via social media. Hier is ze aan onderdoor gegaan.
Tijdens research voor dit artikel kwam ik ook nog een bizarre steekpartij tegen waarbij idool Mayu Tomita het doelwit was. De dader was een doorgedraaide fan die kwaad was omdat ze een cadeau weigerde. What the hell!!
Als je met deze kennis naar OSHI NO KO kijkt, is het nog indrukwekkender hoe actueel de anime is. Aka Akasa benadrukt in een ANN-artikel dat het fictie is, maar dat hij de realiteit wilde laten zien. De serie kreeg toch kritiek van de moeder van Hana Kimuro. Ze vroeg zich in de kritiek af of het niet beter was geweest om met slachtoffers en nabestaanden te praten. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Kritiek op Japanse idolen industrie
OSHI NO KO levert felle kritiek op de Japanse entertainment industrie. De anime laat zien hoe de jonge talenten worden misbruikt voor geld en macht. Populariteit is belangrijker dan de mentale gezondheid van de idols, die vaak minderjarig zijn. Maar de pijlen worden ook op de ‘fans’ gericht, die klakkeloos haatberichten naar beroemdheden sturen. Het besef moet er zijn dat celebrity’s ook maar mensen zijn.
Voor de rest is OSHI NO KO met veel passie en liefde gemaakt. In een reeks behind the scenes video’s op YouTube bespreekt de staff hoe de anime is gemaakt. Iedereen die bij studio Doga Kobo aan de serie heeft gewerkt, is fan van de manga. Er is ongelofelijk veel nagedacht over de artistieke keuzes. Zo vonden ze dat de eerste drie hoofdstukken van de manga in één aflevering moesten. Daardoor werd het wel een aflevering van bijna 90 minuten. Dit is misschien wel de eerste keer in de geschiedenis van anime dat het zo gedaan is.
Beste anime van het jaar?
Beter hadden ze het eigenlijk niet kunnen doen. Iedereen heeft het er over en het gaat sowieso op mijn lijstje van beste serie-openers. Sowieso is de marketing van deze anime schitterend. Een V-Tuber karakter in de serie plaatst filmpjes op Oshi No Ko socialmediakanalen zoals YouTube.
Persoonlijk vind ik het nog te vroeg om dit de anime van het jaar te noemen. We hebben een tjokvol zomerseizoen te gaan en wie weet welke verrassingen er nog in de herfst gaan komen. Maar het is hoe dan ook een onvergetelijke serie, waar nog lang over wordt nagepraat.
Animeazing.nl socials!
Je kunt Animeazing ook vinden op social media. Volg en krijg een kijkje achter de schermen! Praat mee en wees als eerste op de hoogte van nieuws en winacties.
Wil je iets kwijt?