Laid Back Camp anime review

Laid Back Camp △: gezellig kamperen met de meiden

,

Kou trotseren in een tent met een dikke slaapzak. Tien lagen kleding aantrekken en met een dampende cup ramen bij het kampvuur zitten. Extra dekens zijn ook altijd bij de hand. Dat is winterkamperen in het kort. Een anime over vijf meisjes die graag kamperen. Ik had niet verwacht dat Laid Back Camp precies de serie was die ik nodig had om te ontspannen.

Vergeet Attack on Titan, Jujutsu Kaisen of andere succesvolle actie anime series van de afgelopen tijd. Als je werkelijk wilt ontspannen, dan is Laid Back Camp de enige manier. Met een kop warme Chocomel, heb ik enorm genoten van deze comfortabele en vrolijke anime.

Dit is wel waarom iyashikei één van mijn favoriete genres is. Voor wie het niet kent: het is een slice-of-life subgenre. Dit soort verhalen hebben weinig of helemaal geen conflicten. Er is ook geen groot doel aan het eind van het verhaal. Hoe kan zo’n verhaal dan interessant zijn? In mijn ogen is Laid-Back Camp precies het antwoord.

Laat me dit uitleggen.

Meiden gaan kamperen

Het verhaal begint met Rin, die aan solo kamperen doet. Ze geniet van de stilte en de natuur. Ze gaat het liefst in de herfst- en wintermaanden om de drukte van het kampeerseizoen te ontwijken. Tijdens een van haar trips ontmoet ze Nadeshiko. Nadeshiko is net verhuisd en wilde diezelfde dag nog naar Mount Fuji gaan kijken, maar onderweg viel ze in slaap. Ze durft niet in het donker terug te fietsen en ze is haar smartphone thuis laten liggen. Niet erg slim!

Later blijkt het hypere meisje op de school van Rin te zitten. Na haar avontuur is Nadeshiko geïnteresseerd geraakt en wordt lid van de Outdoor Activities Club. Op die manier ontmoeten wij de oprichtsters van de club, Chiaki en Aoi. En dan is er nog Ene, de beste vriendin van Rin, en haar hondje. De serie volgt deze vijf meisjes op hun kampeeravonturen.

Laid Back Camp regisseur beloond

Laid Back Camp is een anime serie gebaseerd op een gelijknamige manga van Afro, met de Japanse titel Yuru Camp△ (ja, inclusief het ’tentje’). De serie heeft nu twee seizoenen, de eerste kwam uit in 2018 en het tweede seizoen in de winter van 2021. De anime is geproduceerd door de jonge studio C-Station onder regie van Yoshiaki Kyougoku. Voor hem is dit een regiedebuut en ik moet zeggen…veelbelovend! Hij won ook de Tokyo Anime Award van 2019 voor zijn werk aan het eerste seizoen.

Dus ik was nieuwsgierig naar de serie, maar ik had niet verwacht dat een anime over kamperen zo interessant zou zijn. Ik heb het hele eerste seizoen in één middag gekeken. Net op tijd voor het tweede seizoen, dat ik er meteen achteraan heb gekeken.

Geen drama. Alleen maar gezelligheid!

Het is een ongelooflijk chille anime. Geen drama, meidenruzies of liefdesproblemen. De serie trakteert je op schitterende kampeerlocaties in Japan. Van mooie uitzichten over lichtgevende dorpen in de nacht tot adembenemende beelden van Mount Fuji bij zonsopkomst. De meisjes maken heerlijk eten bij het kampvuur, bezoeken gezellige cafés en restaurants. En niet te vergeten: hotsprings!

Laid-Back Camp laat je watertanden over marshmallows en barbecuevlees in anime-vorm. Waarom maakt een anime eten zo onweerstaanbaar? Om jaloers op te worden.

Karakterontwikkeling en realisme

Wat mij ontzettend verrast heeft, is hoe gedetailleerd en realistisch de anime is. Ik heb jaren gekampeerd, dus ik vond het leuk om herkenbare dingen te zien. Laid-Back Camp geeft verschillende bruikbare tips voor als je zelf wil gaan kamperen. Ik vond het ook interessant om Japanse kampeergebruiken te zien. Ik verbaas mij altijd over wat je allemaal kunt leren van anime.

De personages zijn ook heel goed geschreven. Je komt veel te weten over de karakters van de vijf meisjes, via simpele dingen als lichaamstaal en de conversaties die ze met elkaar hebben. Laid-Back Camp heeft niet echt een verhaallijn, maar er is wel progressie in de vorm van karakterontwikkeling. Rin haalt bijvoorbeeld haar bromfietsrijbewijs en de meiden hebben een bijbaan (of zoeken ernaar). Kampeerspullen zijn niet goedkoop. Wil je een nieuwe olielamp? Ga dan maar sparen!

Hierdoor kunnen de meisjes ook niet altijd tegelijk kamperen. Dat geeft een gevoel van realisme en afwisseling. Ik kan het heel waarderen hoe Laid-Back Camp elk moment van het verhaal interessant maakt.

Puur gezelligheid

Gezellig. Het is een heel Nederlands woord, maar ik denk dat er geen beter woord is dat deze anime kan beschrijven. Aaah, ik vond dit zo’n leuke serie! Ik kan er nog wel over doorgaan over alle goede punten, maar deze recensie is al lang genoeg. Terwijl ik dit schrijf voel ik mij weer blij. In een stressvolle tijd wist deze serie mij op te vrolijken, en mijn zin om te reizen te behouden.

Wil je ontspannen met een rustige anime? Laid-Back Camp is genieten van mooie landschappen, lekker eten en lachen om de shenanigans van Rin, Nadeshiko, Chiaki, Aoi en Ene. Iedereen verdient deze warmte en vrolijkheid!

TLTR

[wp-review]

Trailer

Dat was het weer!

Vond jij dit leuk? Het grootste compliment is een fooi! Deze website draait op passie en plezier, maar het onderhouden van een website kost geld. Dankzij jouw bijdrage kunnen we Animeazing.nl elke dag ietsje beter maken. Dankjewel o((>ω< ))o

Like onze Facebook pagina of volg ons Twitter.

Wil je nog iets kwijt? Reageer hier beneden!

1. Anoniem