Klantenservice in Japan – Terugblik Japan Reis 2023 | Deel 2

,

Een jaar na mijn eerste Japanreis ben ik nog steeds onder de indruk van de beleefde en behulpzame Japanners. Door een klein probleem met onze pocket WiFi, maakte ik er op de eerste dag kennis mee. Is de klantenservice in Japan echt zo goed, zoals ze zeggen?

Het begon al na aankomst op het vliegveld. We waren de lange rijen bij de douane controles voorbij en hadden ook de Japan Rail Pass in handen. Het laatste wat we moesten ophalen, was de pocket WiFi.

Eenmaal bij het postkantoor, vertelde de medewerker dat het pakket was teruggestuurd.

Paniek! 😱

Wat kun je tegenwoordig zonder wifi? 😰

WiFi in de trein

Je kunt je nog zo goed voorbereiden, niets loopt perfect, zo blijkt maar weer. Gelukkig hadden we in de Narita Express naar Tokyo goede internetverbinding.

De rit van Narita naar Tokyo duurt ongeveer anderhalf uur. Genoeg tijd om contact te zoeken met Japan Experience, waarbij ik de Japan Rail Pass en pocket WiFi had geregeld.

Na een korte mailwisseling van gegevens, zouden ze een nieuwe naar ons hotel sturen. Mijn verwachting was, dat dit wel een dag of twee ging duren.

Zouden we het overleven in Tokyo zonder Google Map? De gedachte maakte mij nerveus.

Maar ik besloot te gaan genieten. Vol opwinding keek ik naar buiten. Hallo, Japan!

Uitzicht vanuit het hotel in de wijk Kanda in Tokyo.

Weg vinden on Tokyo station zonder internet

Tokyo Station is zo druk dat je het gevoel hebt, dat je in een mierennest staat. Daarom vond ik het verrassend hoe makkelijk het was om je weg te vinden.

Het bereik minder goed (onder de grond), dus waren we afhankelijk van de informatie op het station. De spanning was er gelijk af, want veel omschrijvingen waren in het Engels en benamingen in romaji geschreven.

Ik was zo slim geweest om een hotel te boeken vlak bij Kanda Station. Dat is één halte verder op de bekende Yamamote lijn. We waren er zo.

Zonder internet!

Eerste avondeten in Japan was Kitsune Uden met wat tempura.

Dezelfde avond nog

Met handen en voetenwerk moesten we aan de medewerkers van ons hotel uitleggen dat ze een pakket voor mij konden verwachten. Ze zouden zelf nog even contact opnemen met Japan Experience. Wat lief!

Nadat we waren ingecheckt, gingen we de buurt verkennen. De eerste inkopen bij een conbini gedaan, en gegeten in een lokaal restaurant.

Kanda is een geen toeristisch stadsdistrict. Hotelprijzen zijn voor Tokyo betaalbaar. Je ziet er typische woonwijken en een bruisend nachtleven.

Toen we terug waren op onze hotelkamer, ging ineens de telefoon. Er was een pakketje!

De Japanreis kan echt beginnen

Enigszins verbijsterd haalde ik de pocket WiFi uit het pakket. Die bliksemsnelle service zag ik niet aankomen. Het werkte perfect. Nog nooit was ik zo blij om een simpele dongel.

We hoefden niet meer bang te zijn om te verdwalen in Tokyo. De hele reis kon op de eerste dag al niet meer stuk!

Deze pocket WiFi ga ik niet vergeten.

Eén reactie op “Klantenservice in Japan – Terugblik Japan Reis 2023 | Deel 2”

  1. Fred

    E-sim van Ubigi is ook erg makkelijk 😊

Wil je iets kwijt?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Home » Klantenservice in Japan – Terugblik Japan Reis 2023 | Deel 2