Haikyuu anime review seizoen 1 en seizoen 2

Haikyuu!!: zo gaaf kan een serie over volleybal zijn

,

Echt sportief ben ik nooit geweest en ik ga er ook niet speciaal voor de tv zitten. Waarom zou een sport anime dan wel interessant zijn? Mijn instelling ten opzichte van dit genre is compleet veranderd na het zien van de volleybal anime Haikyuu!!. In dit blog vertel ik je waarom dit zo’n vette anime is.

De enige reden waarom ik Haikyuu!! ben gaan kijken, was de studio: Production I.G is één van mijn favorieten. Deze studio staat garant voor kwalitatieve animatie en sterke verhaallijnen. Man, zelfs als je geen sport fanaat bent krijg je geen spijt als je deze anime serie gaat kijken.

Waar gaat Haikyuu over?

Haikyuu!! gaat over de energieke Hinata Shouyou die gek is op volleybal. Al op zijn vorige school was Hinata een veelbelovende volleyballer met snelle reflexen en enorme springkracht, maar toch verloor hij met zijn team. Hij is slechts 1.62m, maar laat zijn lengte niet in de weg staan van zijn droom om in de voetsporen van zijn idool ‘The Little Giant’ te treden. Om die reden gaat hij naar Karasuno High School, waar de Little Giant ooit naar school ging. Helaas blijkt dat in het verleden te liggen en is het Karasuno volleybal team lang niet meer zo goed. En dan blijkt Hinata’s gezworen rivaal, Kageyama Tobio op dezelfde school te zitten!

Zowel Hinata als Kageyama hebben de droom om een professionele volleyballer te worden, maar ze hebben allebei problemen die ze moeten overbruggen. De enige manier om dat te doen is door toch te gaan samenwerken. Dat is immers het hele idee achter volleybal. Samen met het hele team moeten ze hun best gaan doen om Karasuno weer op de kaart te zetten. Oh ja, en dan zijn er nog de eerste jaars Yamaguchi en Tsukishima die ook wel lid willen worden van de club. Tijd voor een introductie wedstrijd!

Volleybal les

Weet je niet meer hoe volleybal werkt? De sport wordt in de anime heel goed uitgelegd, zonder de ontwikkeling van de verhaallijn in de weg te zitten. De spelersposities, diverse tactieken en specifieke aanvallen worden gedetailleerd uitgelegd. Vervolgens is het ontzettend kicken om de technieken vervolgens in actie te zien tijdens de wedstrijden. Gelukkig was volleybal één van de weinige sporten waar ik op school nog wel goed in was. Ik vond het leuk om bekende tactieken te zien. Haikyuu!! zorgde voor een coole opfriscursus volleybal.

Er is heel veel aandacht gestoken in dat soort details. Dat geldt niet alleen voor de uitleg over de sport, maar ook in de personages. De anime brengt de gevoelens die omgaan in de sporters sterk naar voren. Er wordt ook niet altijd gewonnen, waardoor je ziet hoe ze uiteindelijk van hun fouten leren.

Bont gezelschap van personages

Tanaka-senpai is ongetwijfeld mijn favoriet van het Karasuno-team, maar ik vind iedereen ontzettend tof :D. Elk karakter in de serie krijgt genoeg diepgang, waardoor je ze allemaal een beetje ‘kent’. De een is groot, soms arrogant of juist onzeker, klein van stuk en/of een beetje gek.

Wat ik ook heel leuk vind aan Haikyuu!! is dat ook de tegenstanders aandacht krijgen. Sommige van de imposante spelers blijken juist aardig en behulpzaam te zijn. Elk personage is anders, en toch houden ze allemaal van één ding: volleybal. Dat zorgt voor een boeiende dynamiek en interactie. Er zo veel verschillende personages die in beeld worden gebracht, dat ze eigenlijk allemaal op hun eigen manier leuk zijn <3

Gave en hilarische hoogtepunten in één serie

Er wordt dus veel tijd besteed aan het opbouwen van de verhaallijn en karakterontwikkeling. Het nadeel hiervan is dat sommige ‘rustige’ scènes wat langdradig lijken, maar persoonlijk vind ik ze belangrijk voor de complete beleving van de serie. En die staat als een huis team!

Zoals een goede wedstrijd tijdens de Olympische Spelen spannend kan zijn, zit Haikyuu!! vol met dat soort sensationele momenten. De hoogtepunten zijn echt gaaf om te zien. De soundtrack, acteerwerk en de animatie blinkt op die momenten ook echt uit. Er wordt dan niets aan het toeval overgelaten. Ook de reacties van personages langs de zijlijn en op de tribune zijn heel sfeerbepalend.

Wat ik echter nog knapper vind is dat de spanning naadloos wordt afgewisseld met humor, zonder dat het elkaar in de weg loopt. De humor wordt in sommige afleveringen totaal weggelaten, maar duikt op onverwachte momenten ineens weer op. Het helpt ook dat sommige personages op zichzelf al erg geestig zijn.

Conclusie: alles zit gewoon goed in elkaar

Haikyuu!! is een waar genot om te kijken. Het is een anime die blaakt van de positiviteit, teamspirit, exciting moments en ook nog eens overladen is met humor. Het is zeker. Het niveau van amusement is in deze anime torenhoog wat mij betreft. Je krijgt er vleugels van, Red Bull is er niks bij!

Ik kan hier nog wel even doorgaan met voorbeelden van waarom ik dit zo’n leuke serie vind, maar het beste is om het zelf te kijken en te ervaren. Verder ben ik ook bang spoilers te gaan geven. Als je houdt van sport en komedie, dan is Haikyuu!! een serie die je zeker moet zien, maar ook als je niet houdt van sport anime raad ik je aan het te proberen. De serie behoort tot mijn favoriete series, dus dat zegt al genoeg denk ik 😉

Beide seizoenen van Haikyu!! zijn te zien op Crunchyroll.

Trailer

7 reacties op “Haikyuu!!: zo gaaf kan een serie over volleybal zijn”