Dit bijgewerkte artikel uit 2019 is een introductie tot anime productie. Ik ben géén animator. Mijn kennis dank ik dankzij het kijken van vele documentaires en het lezen van interviews en boeken door de jaren heen. Ik deel graag met jou, wat ik geleerd heb!
Ik vind het fascinerend om te zien hoe iemand een schets omtovert tot het bekende beeld uit een anime die je hebt gezien. Zoals in onderstaande video waarin een fragment uit Violet Evergarden wordt ingekleurd.
Ondanks dat computers steeds vaker gebruikt worden, wordt het meeste werk met de hand gemaakt. Dat is heel veel werk. Als je naar anime kijkt, besef je dat niet altijd.
Daarom wil ik in een reeks blogs stilstaan bij al het werk dat achter de schermen van onze favoriete anime series schuilgaat. Om jezelf een idee te geven, kijk eens onderstaande YouTube video over Violet Evergarden.
Anime productie: 1440 tekeningen in 2 minuten
Film draait gewoonlijk op 24fps (frames per seconde). Dit betekent dat men voor een animatiefilm 24 tekeningen per seconde nodig heeft! 1440 tekeningen per minuut is natuurlijk gruwelijk veel werk. Daarom draait een typische animatie serie of film op 12fps ofwel 720 tekeningen per minuut. Als een gemiddelde aflevering 20 minuten duurt, heb je daar 14.400 frames voor nodig!
Traditionele 2D animatie is in anime de meest gebruikte animatievorm en daarbij wordt bijna alles nog met de hand getekend. Tegenwoordig wel met de hulp van een computer en andere digitale tools.
Omdat animeren veel tijd en geld kost, hebben anime makers een truc bedacht.
Limited animation
Anime staat er om bekend dat er minder animatie wordt gebruikt vergeleken met ‘gewone’ animatiefilms. Dit wordt ‘limited animation’ genoemd en is een van de meest herkenbare eigenschappen van een typische anime.
Je herkent ongetwijfeld dialoogscènes in anime, waarbij alleen de mond en misschien een plukje haar van het personage beweegt wanneer die praat. Een andere truc is het gebruiken van gestreepte achtergronden, om de illusie van beweging en snelheid te creëren.
Osamu Tezuka, de uitvinder van anime en manga zoals wij dat nu kennen, bedacht deze animatie technieken om anime aantrekkelijk te maken voor tv. Op die manier lukte het hem om van Astro Boy een succes te maken.
Maar om de aandacht van de kijker vast te houden, heb je meer nodig. Daarom wordt er voor de hoogtepunten in een anime bijzonder goede animatie gemaakt, en daar is ook een speciale term voor.
Sakuga
Letterlijk vertaald betekent het ‘goede animatie’. Het verwijst naar de scènes waar veel animatie te zien is, in tegenstelling tot limited animation. Sakuga zie je vooral in actie scènes. Denk aan de afleveringen van Demon Slayer en Jujutsu Kaisen die viral gaan.
Er is een hele subcultuur van sakuga fans, die bijhouden welke animators specifieke scènes hebben gemaakt. Dankzij deze fans is Sakuga Booru een waardevol platform voor de studie van Japanse animatie!
Er komt veel kijken bij het maken van een anime. In de aankomende Anime School blogs zal ik uitgebreid stilstaan bij elke stap in het maken van een anime. Wat is bijvoorbeeld de functie van een regisseur in een anime? Ook vertel ik je meer over belangrijke termen die je hoort wanneer fans en recensenten praten over anime. Sakuga? Limited animation? In dit blog heb ik ze kort genoemd, maar ik kom daar in latere blogs op terug.
Anime School
Anime School is een speciale rubriek waarin ik de wereld achter de schermen van mijn favoriete anime ontdek. Hierbij ben ik op zoek naar antwoord op vragen zoals:
Bekijk hier alle Anime School blogs!
Heb je zelf nog vragen over hoe een anime wordt gemaakt? Stel ze hieronder, en ik ga het uitzoeken voor je!
Wil je iets kwijt?