Het KABOOM Animation Festival is binnenkort en ik mocht alvast de film Belle van Mamoru Hosoda bekijken. Ik keek er al heel lang naar uit om de film te zien. Tijdens de vertoning op Cannes kreeg de film een staande ovatie. Belle ontving vijf Annie Award nominaties. Dat zijn de meeste nominaties voor een Japanse animatiefilm. Films zoals Spirited Away, Millennium Actress en Weathering With You werden zo voorbij gestreefd. Fans op het internet zijn lovend over de nieuwste Hosoda anime film.
“Suzu” (鈴) betekent letterlijk ‘bel’ in het Japans. Het is de inspiratie voor haar alter ego in de Virtuele wereld. Ze wordt daarna in de film door haar fans ‘Belle’ genoemd omdat dit het Franse woord is voor ‘mooi’. Zoals de hele film, is haar naam een rechtstreekse verwijzing naar het klassieke sprookje ‘Beauty and the Beast’ (La Belle et la Bête). Hoe houdt dit sprookje stand in een oneindige virtuele wereld?
De screener voor deze recensie is beschikbaar gesteld door KABOOM Animation Festival & Cinéart. De film is op 28 maart in Utrecht en op 1 april in Amsterdam te zien.
Waar gaat Belle over?
De 17-jarige Suzu is een verlegen meisje dat woont en naar school gaat in een landelijk dorp. Voor jaren is ze een schaduw van zichzelf. Ze is dol op muziek, maar krijgt al een paniekaanval wanneer ze probeert te zingen. Het roept alleen maar herinneringen op aan haar tragisch verongelukte moeder.
Wanneer ze de app “U” ontdekt, een enorme virtuele wereld, ontsnapt ze in haar online persona Belle. In deze wereld is ze een mooie, wereldberoemde zangeres. Op een dag wordt haar concert onderbroken door een monsterlijk wezen dat wordt opgejaagd door de moderators van “U”.
Terwijl de situatie escaleert, gaat Suzu op een emotionele tocht om het ‘Beest’ te vinden en zijn identiteit te leren kennen. Tijdens haar zoektocht in een wereld waar je alles kunt zijn, ontdekt ze haar ware zelf.
“Ryuu to Sobakasu no Hime” vertelt een hartstochtelijk verhaal over opgroeien in een tijdperk van social media.
Algemene info over Belle
Belle wekt bij mij de indruk van een van Hosoda’s meest ambitieuze films tot nu toe. De film is geproduceerd door Mamoru Hosoda’s eigen Studio Chizu. De studio betrok Disney-veteraan Jin Kim bij het ontwerp van Belle. Daarom lijkt ze werkelijk op een Disney-prinses!
Studio Saloon hielp bij het maken van de achtergrond in de wereld van U. Zij zijn bekend van de films The Secret of Kells, Song of the Sea, The Breadwinner en Wolfwalkers.
Mamoru Hosoda had het idee om van de film een musical te maken. Dat zou alleen heel moeilijk zijn, omdat Japan niet echt een musical cultuur heeft. Toch laat hij muziek centraal staan in de film, omdat hij hoopte dat het publiek zijn verhaal zou begrijpen ook als zij Japans niet verstaan. Dus zocht hij naar een stemactrice die ook kon zingen.
Voor de Japanse versie (die ik heb gezien voor deze recensie) werd Kaho Nakamura gevonden. Hosoda vond dat zij de perfecte stem had, ook al was ze relatief onbekend. De zangeres was betrokken bij het schrijven van de lyrics, zodat ze de betekenis kon voelen tijdens het zingen.
Waarom zou je deze anime moeten kijken?
Dat muziek centraal staat in deze film, is duidelijk te horen! Sinds Weathering With You is dit de beste soundtrack die ik in een anime film heb gehoord. Kaho Nakamura heeft een schitterende stem, elk liedje gaf mij kippenvel toen ik het de eerste keer hoorde in de film.
Ook de animatie in Belle is fantastisch. Ik heb de film op een klein scherm gezien, maar het moet fantastisch zijn dit in de bioscoop te ervaren! Daarom wil ik de film graag ook op het witte doek zien.
De film slaagt er heel goed in om de contrasten tussen de virtuele wereld en echte wereld duidelijk te maken. “U” is een veel kleurrijkere, drukkere wereld vol digitale animatie terwijl de echte wereld ‘gewoon’ de typische Hosoda animatiestijl heeft. Tegelijkertijd zie je de grens tussen de digitale en echte wereld vervagen, precies zoals onze relatie met social media en internet is tegenwoordig.
Waarom zou je deze anime niet moeten kijken?
Mamoru Hosoda overtreft zichzelf weer met deze film, maar perfect vind ik die zeker niet. Hoewel ik het ‘Belle en het Beest’ een mooi idee vind, zie ik niet helemaal hoe het sprookje past in de boodschap die Hosoda wil vertellen met deze film.
Het oude sprookje gaat over thema’s zoals status, vooroordelen en romantiek. Hoewel dit ook thema’s zijn in deze film, zijn ze niet de belangrijkste. Hosoda’s Belle gaat meer over jezelf leren kennen en hoe je jouw plek in de wereld kunt vinden.
Dit vind ik niet een argument om de film niet te kijken, maar dit puntje van kritiek wilde ik toch even kwijt.
TLDR
[wp-review]
Trailer
Conclusie
Belle staat op de derde plaats als bestverkochte bioscoopfilm in Japan met 6.53 biljoen Yen (dec. 2021), In de VS en Canada bracht de film meer dan 2 miljoen dollar op binnen 4 dagen. Dat is een record voor Mamoru Hosoda’s films zowel in Japan als Noord-Amerika. Een geweldige prestatie dus, en ik vind dat de film het ook wel verdient.
In een tijd waarin de virtuele wereld steeds meer deel uit maakt van onze realiteit, heeft Belle een welgemeende boodschap. Je zou Suzu kunnen zien als één van de vele V-Tubers, een fenomeen dat ook hot aan het worden is buiten Japan. In de digitale wereld is het makkelijker om je ware zelf te tonen. Achter een masker van anonimiteit, zie je talenten bloeien en groeien.
De film gaat over hoe je jezelf als persoon moet uiten, en moedigt aan om het digitale masker af te doen. De boodschap is dat je moet niet bang zijn om je passie te laten zien. Er is niets mooiers dan dromen die werkelijkheid worden, en dit is niet onmogelijk! Zowel in de digitale als in de echte wereld kun je mensen beïnvloeden en helpen.
Dat was het weer!
Vond jij dit leuk? Het grootste compliment is een fooi! Deze website draait op passie en plezier, maar het onderhouden van een website kost geld. Dankzij jouw bijdrage kunnen we Animeazing.nl elke dag ietsje beter maken. Dankjewel o((>ω< ))o
Like onze Facebook pagina of volg ons Twitter.
Wil je nog iets kwijt? Reageer hier beneden!
Wil je iets kwijt?